تبلیغات
روزگـار مـا - میانِ حرف او ، تا کارِ ایشان ...!

حکایت دغدغه‌های یک مدیر












Admin Logo
themebox Logo
نگارنده : مجید خادم
تاریخ : 1 فروردین 91-09:00 ب.ظ

میانِ حرف او ، تا کارِ ایشان ...!

همه ما از موقعی که خودمونو شناختیم ، شعارا یا - به قول عوام - حرفای زیادی از دهان اطرافیانمون شنیدیم ؛ مشخصاً اون افرادی مورد نظرمه که خواسته یا نا خواسته ، منافع یا وجه مشترکی با ما دارن (مدیر مافوق ، کارمند ، همکار ، خانواده ، همسایه ، ...) .

البته اشتباه نکنید ! منظورم از حرف ، صحبتای عادی روزمره نیست ...


اون حرفایی رو میگم که :
- معمولاً از کلماتی شکیل و اتو کشیده تشکیل شدن !
- غالباً گوینده ترجیح میده اونا رو مقابل یه جمع بیان کنه !
- بعضاً هم اگه حتی ذره ای امکانش فراهم باشه ، گوینده از رسانه ای شدنشون استقبال گرمی بعمل میاره !
- ...

بعضی از این صحبتا فاصله بین « حـــرف تا عـــمـــل » رو طی میکنه ... حالا دیر یا زودش بماند ...!
... و بماند شرح رَنجای اون عده بسیار انگشت شماری که « هنرمندانه » با عملکردشون صحبت میکنن و نیازی به بوق و کرنا کردن اونچه کردن یا خواهند کرد ، نمی بینن ...


درست حدس زدین ! میخوام از « شعار دوستان » و « عمل گریزانِ » گروه اوّل بگم :
- از مدیر دولتی ای که در صحبتاش یه خط در میون پای مردم ، خدمت ، تکلیف و ... رو وسط میکشه ، ولی در عمل ، فکر حفظِ - بهر قیمتِ - میز و صندلیِ « باد آورده » ، لحظه ای اجازه اندیشیدن به تعهداتشو بهش نمیده ...!
- از مدیر عالی رتبه ای که در حرف ، ادعای آگاهی از جزئیات اتفاقات جاری در سازمانشو داره ، ولی مبنای تصمیم گیریاش ، اطلاعات دستکاری شده ایه که از طرف دایره محدود و بسته « نور چشمی »ها بهش القا میشه ...!
- از مدیر میانی یه شرکت خصوصی که شفاهاً دم از پیاده سازی مدیریت دموکراتیک در واحد متبوعش میزنه ، ولی رفتارش ، آدمو  یاد موسولینی و مکتب فاشیسم میندازه ...!
- از کارمند دون پایه ای که در عینِ داشتنِ عملکرد نامطلوب و رفتار سازمانی نامطلوبتر ، بعد از تـحـمـیـلِ! چند سال تجـربه انـدوزیِ پُـر هـزینـه به همه اَرکان یه شرکت خصوصی ، خودشو « عـمـــود خـیـــمـه » و « اسـتـــاد بـلامـنـــازع » حوزه کاریش میدونه و در این زمینه ، صغیر و کبیر رو ریز میبینه ...!
- ...



وقتی فاصلۀ شعار تا اجرا، اِنقدر زیاده که ... !

وقتی فاصلۀ شعار تا اجرا، اِنقدر زیاده که ... !



این حرفا رو مقدمتاً  گفتم تا به این مصداق برسم :
تا اونجا که بخاطر دارم موضوع « نامگذاری سال » توسط آقای خامنه ای از سال 1378 شروع شد .
عنوانای مطرح شده در اون اوایل ، شاید خیلی کلّی و غیرملموس بود و دستکم براحتی ، چارچوب مشخص و اجرایی ای نمیشد برای اون تصور کرد ؛ این موضوع باعث میشد که هر یک از مدیران اجرایی ذیربط ، اون عنوان رو « تفسیر به رأی »
کنه ، یه سری اقداماتِ پُر طمطراق و بعضاً نمایشی رو طیّ سال به انجام برسونه و پایان سال هم با ارائه پُر سر و صدای گزارشی نمایشی تر! اینطور نتیجه گیری کنه که این شعار رو به نحو احسن در سازمان متبوعش عملیاتی کرده !...
بزعم نگارنده ، شاید از سال 86 بود که این شعارها محتوای عملیاتی ای پیدا کرد ... تا این که به همین منوال ، سال 91 به عنوان « سال تولید ملی ... » نامگذاری شد .

در این که نفسِ این اقدام ، اونم از سوی رهبر یه جامعه ، خواسته یا ناخواسته تأثیر خودشو روی افکار عمومی میذاره ، شکی نیست ...
ولی چند نکته در این باب ، همیشه برای من جای سؤال داشته :
- این اقدامِ فی نفسه مثبت ، انجام میشه ...
- طیّ اون یه سال و البته فقط و فقط طیّ همون سال! تبلیغات و اطّلاع رسانی گسترده و فراوانی هم در قالبها و به بهانه های مختلف روی این موضوع صورت میگیره ، ولی اقدام عملیاتی متقابلی - حدّاقل به نحو ملموس برای مردم - از سوی مدیران ذیربط انجام نمیشه ...!
- همونطور که پیشتر هم گفتم ، در پایان اون سال ، همه مسئولین دولتی متفقاً معتقدن که در زمینه اجرای شعار مربوطه سنگ تمام گذاشتن و اونو به نحو اَکمل به سرانجام رسوندن ...!
- این ادعاها ، بنا به سنّت! معمولاً با آمار و ارقامی هم همراه میشه ... بماند که در این روزگار ، بخصوص چند سال اخیر ، صِرفِ اعلام یه سری اعداد به افکار عمومی که اتفاقاً! اون ارقام در همه زمینه ها هم رشد مثبت و صعودی رو نشون میدن و در کمال ناباوری ، افکار عمومیِ ناسپاس! این سیر صعودی رو احساس نمی کنن ، به یه روال عادی تبدیل شده و اصولاً بازار « آمار سازی! » چند سالیه که رونق قابل توجهی داره !...

ولی اصلیترین سؤال لاینحل برای من در این زمینه اینه که آیا رهبر جامعه - به عنوان مصداق یه رهبر سازمانی - که سنگ بنای این ایده های جذاب و چالش انگیز توسط وی گذاشته میشه :
- نبایستی در پایان سال - چند ماه یکبار ، پیشکش! - حدّاقل در قالب یه جلسه خصوصی ، از مدیران عالی زیر مجموعش ، در خصوص کیفیت پیاده سازی اون شعار ، گزارش عملکرد بخواد ؟!
- نباید از طریق فرستادن نماینده هایی راستگو و متعهّد به میون مردم ، گزارشهاشون رو با واقعیتای موجود تطبیق بده ؟!
- نباید در صورت کوتاهی اونا در اجرای راهبرد اعلام شده با اونها برخورد متناسبی بکنه ؟!
- ...

به فرض که مدیران زیردستی ، به هر علتی! در اجرای اون ایده قصور کردن ...

- آیا عذر تئوریسین اون شعار هم بابت نظارت ناکافی یا دستکم غیر ملموس روی عملکرد مدیران مزبور توجیه پذیره ؟!
- آیا روند فعلی ، باعث لوث شدن و زیر سؤال رفتنِ این اقدام مثبت و ایجاد شک و تردید نسبت به هر اقدام شایسته مشابهی نمیشه ؟!
- آیا ...


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در سایر رسانه‌های مجازی همراه من باشید :


Majid Khadem LinkedIn

mkhadem6347 Instagram

mkhadem6347 Facebook





نوع مطلب : سیاسی 



ایران اسکین

ایران اسکین

Online User